Concerten 2017

28 juni 2017 - Mannes Hofsink

5 juli 2017 - Dorien Schouten

12 juli 2017 - Erwin Wiersinga

 

28 juni 2017 - Mannes Hofsink (cantororganist Meppel)

D. Buxtehude (1637 – 1707) - Prealudium in e (BuxWV 142)

 

J.S. Bach (1685 – 1750) - Wachet auf, ruft uns die Stimme (BWV 645)

 

F.Mendelssohn-Bartholdy (1809 – 1847) - Sonata in D-moll (op. 65, no. 6)

* Choral

* Andante Sostenuto

* Fuga

* Finale

 

J. Alain (1911 – 1940) - Litanies

 

A. Wammes (* 1953) - Miroirs

 

J.S. Bach (1685 – 1750) - Passacaglia in c (BWV 582)

 

Mannes Hofsink (*1981) is als cantor-organist verbonden aan de Protestantse Gemeente in de Grote of Mariakerk te Meppel. Daarnaast is hij stadsbeiaardier van Meppel en geeft hij leiding aan Cantorij Nijeveen. Ook heeft hij een concert- en lespraktijk. Mannes studeerde orgel 1e fase en kerkmuziek bij Gijs van Schoonhoven aan de Saxion Hogeschool te Enschede, afdeling conservatorium. Orgel 2e fase studeerde hij aan de Messiaen Academie bij Cor Ardesch en eveneens Gijs van Schoonhoven, koordirectie aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen bij Louis Buskens en beiaard (Bachelor en Proficient of Carillon) aan het Carillon Instituut Nederland bij Boudewijn Zwart. Momenteel volgt hij incidenteel improvisatie- en interpretatielessen bij organist Toon Hagen. Diverse keren begeleidde Mannes op orgel het Requiem van Duruflé en op harmonium de Petite Messe Solennelle van Rossini. Hij vertolkte de orkestbegeleiding van het Gloria van Poulenc en Ein Deutsches Requiem van Brahms. Als koorbegeleider maakte hij concertreizen naar Engeland, Zweden en Most (CZ). In zijn functie als cantor-organist voerde hij Bachcantates uit tijdens cantatediensten met een professioneel gezelschap. Ook voerde hij het complete oeuvre voor beiaard uit van de Dordtse componist Kors Monster tijdens het gelijknamige festival in Dordrecht. Dit oeuvre wordtgerekend tot de moeilijkst speelbare muziek voor beiaard. Met een drietal collega´s speelde hij het Canto Ostinato van S. ten Holt en in 2015 vertolkte hij de Grote Orgelmis van J.S.Bach.

 

 

 

5 juli 2017 - Dorien Schouten

J.S. Bach (1685 - 1750) - Allein Gott in der Höh’ sei Ehr (BWV 676)

 

D. Manneke (* 1939) - Toccata (uit Kleines Orgelkonzert für Dornum)

 

J.P. Sweelinck (1562 - 1621) - Ricercar del nono tono

 

J.S. Bach (1685 – 1750) - Sinfonia in b-moll (BWV 801)

 

D. Manneke (* 1939) - Evokation (uit Kleines Orgelkonzert für Dornum)

 

J.A. Reincken (1643? - 1722) - An Wasserflüssen Babylon

 

D. Manneke - Cantus firmus Frysicum (uit Kleines Orgelkonzert für Dornum)

 

H. Purcell (1659 - 1695) - Voluntary for double organ

Dorien Schouten (*1987) kreeg op tienjarige leeftijd haar eerste orgellessen van Ko Zwanenburg. Aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag behaalde ze haar bachelordiploma's voor zowel orgel (2010) als kerkmuziek (2011). Haar orgeldocent was Jos van der Kooy. Daarna vervolgde Dorien haar opleiding aan de Universität der Künste te Berlijn, bij Leo van Doeselaar en Erwin Wiersinga. Daar behaalde ze in 2013 het diploma 'Diplomprüfung' en in 2015, na nog twee jaar te hebben gestudeerd bij Leo van Doeselaar en Paolo Crivellaro, het diploma 'Konzertexamen'. Dorien laat het publiek graag kennis maken met nieuwe muziek – zoals op het Internationaal Orgelfestival Haarlem –  zowel solo als met ensembles. Ze voert ook graag barokmuziek uit, bij voorkeur op historische instrumenten of als continuospeler. Dorien is (cantor-)organist geweest in kerken van verschillende denominaties, onder andere in Berlijn, Oxford en momenteel in Edinburgh.

 

 

 

 

 

 

 


12 juli 2017 - Erwin Wiersinga

H. Scheidemann (1599 – 1663) - Preambulum in G

 

H. Scheidemann (1599 - 1663) - Fantasie in d

 

S. Scheidt (1587 – 1654) - Ach, du feiner Reiter

 

M. Weckmann (1616 - 1674) - Canzona in d

 

G. Böhm (1661 - 1733) - Vater unser im Himmelreich

 

J. Schneider (1702 – 1788) - Thema mit variationen für 3 Klaviere

 

Concert in a (op. 3, no. 10) - A. Vivaldi (1678 - 1741) / J.S. Bach (1685 - 1750)

bewerking van G. Bovet

 

J.S. Bach (1685 – 1750) - Allein Gott in der Höh’ sei Ehr (BWV 663)

 

J.S. Bach (1685 – 1750) - Prealudium & Fuga in G (BWV 541)

Erwin Wiersinga (1962) studeerde aan het Stedelijk Conservatorium te Groningen bij Wim van Beek en behaalde het Diploma UM orgel met onderscheiding. Ook behaalde hij het UM diploma piano. Hij concerteerde in vele Europese landen alsmede in Korea China en Japan en de USA. Recentelijk trad hij met het Concertgebouworkest op in de Carnegiehall te New York. Hij is te beluisteren op verschillende CD’s, op belangrijke historische orgels, waarvan de CD ‘Orgelcultuur in Groningen’, opgenomen met enkele Groningse collega’s, werd bekroond met een Edison. Erwin Wiersinga is regelmatig actief in verschillende orkesten waaronder het Concertgebouworkest en is organist op het Hinsz-orgel in de Ned. Hervormde kerk te Roden. Hij is orgeldocent aan de Universität der Künste te Berlijn en aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen. In 2014 werd hij, samen met Leo van Doeselaar, benoemd tot titulair organist op het wereldberoemde Arp Schnitger orgel in de Martinikerk te Groningen.