Terugblik - Amateur Orgelconcours 2017

Op zaterdag 2 september 2017 werd in de Grote of Mariakerk te Meppel een orgelconcours voor amateurs gehouden, georganiseerd door de Stichting Orgelconcerten Meppel. Sinds tien jaar is de stichting met een nieuw bestuur weer actief. In het verleden organiseerde de stichting n.a.v. de restauratie/reconstructie in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw tweejaarlijks een concours in het Drentse stadje. Inmiddels is er voor enkele jaren geleden (opnieuw) vergaand groot orgelonderhoud gepleegd aan het Kamp/Schnitger/Flentrop/Reil-orgel (III/P/38). Alle reden dus om dit evenement nieuw leven in te blazen.

De jury bestond uit Jacques van den Dool (voorzitter) (voormalig cantor-organist van de Protestantse Gemeente te ´s-Hertogenbosch), Carl Visser (cantor-organist van de St-Piterkerk te Grou) en Ab Weegenaar (hoofdorganist van de Bovenkerk te Kampen).

Van de deelnemers beet Cees Huisman (predikant te Meppel) om 10.00 uur het spits af met Wer nur den lieben Gott lässt walten (BWV 642) en het 1e deel uit de vierde Sonate van J. Rheinberger. Vervolgens was Albèrt Driessen uit Genemuiden aan de beurt. Hij was de jongste deelnemer (14 jaar) en speelde Wenn wir in höchsten Nöten sein (BWV 641) en het Concerto in G-dur (BWV 592). Richard Vos uit Zeewolde vervolgde met het eerste deel uit het Orgelconcert in A-moll (BWV 593) een Epistelsonate van W.A. Mozart en In Dir ist Freude (BWV 615).

Anton Weenink speelde Nun komm' der heiden Heiland (BWV 599) en variaties over hetzelfde koraal de variaties van Anton Heiller. Vervolgens was Harro Kraal uit Ruinen aan de beurt. Hij speelde In dulci jubilo (BWV 608) en een Praeludium in E-moll van D. Buxtehude. Jan Souman beëindigde het ochtenddeel met Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ (BWV 639) en de Tweede Orgelsonate van Felix Mendelssohn.

Na de middagpauze vervolgde het programma zich met deelname van Steven Knieriem uit Goes. Hij speelde O Mensch, bewein dein Sünde groß (BWV 622) en de Prelude & Fuga in A-moll (BWV 543). Christiaan Drost uit Nijkerk speelde vervolgens eveneens O Mensch, bewein dein Sünde groß (BWV 622) en de Toccata Septima van G. Muffat.

Pieter Minnee uit Zoetermeer speelde daarna Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ (BWV 639) en de Toccata & Fuga in D-moll (BWV 565). Adrie van Manen uit Rhenen speelde In Dir ist Freude (BWV 615) en had een drietal stukken als vrije keuze ingestudeerd, namelijk Psalm 116 van Bert Matter, Invention uit Orgelconcert IV van H.F. Micheelsen en Psalm 36 van Arie Keijzer. Christian Drost uit Dalfsen (neef van Christiaan Drost) sloot het concours af met O Lamm Gottes, unschuldig (BWV 618) en de Praeludium in E-moll van Nicolas Bruhns.

Na het juryberaad werd om 16.30 de prijsuitreiking bekendgemaakt:

1. Adrie van Manen (Rhenen)

2. Anton Weenink (Dirksland)

3. Christiaan Drost (Nijkerk)

4. Steven Knieriem (Goes), hij kreeg de aanmoedigingsprijs.

Al met al kijkt de Stichting Orgelconcerten met genoegen terug op dit orgelconcours voor amateurs. Er werd op een goed niveau gemuciceerd, er was een afwisselend programma en het orgel van de Grote- of Mariakerk werd in al haar facetten gebruikt. Wat de stichting betreft voor herhaling vatbaar.

Onze dank gaat uit naar de sponsoren, de juryleden, de catering die werd verzorgd door de Vrienden van de Grote Kerk, de deelnemers, de schrijvende pers en het publiek.

Het betreffen de volgende sponsoren:

- Burgerweeshuis Meppel

- Gemeente Meppel