19 juni 2019
Theo Jellema

Theo Jellema (1955) studeerde orgel aan het conservatorium te Groningen in de orgelklas van Wim van Beek en behaalde zijn solodiploma met onderscheiding in 1978. In 1981 behaalde hij het diploma Theorie der Muziek. Hij was jarenlang orgeldocent aan de conservatoria van Arnhem en Zwolle. Nu is hij naast zijn werkzaamheden als organist van de Grote of Jacobijnerkerk en stadsorganist te Leeuwarden docent hoofdvak orgel aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen. Hij heeft een uitgebreide concertpraktijk die hem voerde naar een groot aantal Europese landen, naar Rusland, Japan en Korea. In de loop der jaren speelde hij verschillende ‘integrales’ (Franck, Messiaen, Bach). Voor de opnamen in het kader van het project All of Bach van de Nederlandse Bach Vereniging speelde hij een aantal van Bachs orgelwerken.

Theo Jellema jureert bij belangrijke Europese orgelconcoursen (Vilnius, Alkmaar, Brugge, Toulouse, Pistoia, Groningen, Neurenberg) en geeft masterclasses in binnen- en buitenland. Hij maakte cd-opnamen van belangrijke historische orgels. Voor de Commissie Orgelzaken van de Protestantse Kerk in Nederland is hij werkzaam als orgeladviseur.

Programma:

Dieterich Buxtehude (1637-1707)
Toccata in F BuxWV 156

Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)
Wie schön leuchtet der Morgenstern
(koraalvariaties)

Ewaldt Hintz (1614-1668)
Allein zu Dir, Herr Jesu Christ

Theo Jellema (*1955)
Fantasia primi toni    (2018)
Prélude  ‘O Heer, blijf toch niet vragen’   (1998)
de melodie is gecomponeerd door Nico Verrips,