Geachte bezoekers,

Het jaar 2022 was een bijzonder jaar voor ons, de Stichting Orgelconcerten Meppel (SOM). Het hoogtepunt was het Festival Mariakerk Meppel Speelt begin oktober. We hebben stilgestaan bij de 600-jarige Grote of Mariakerk en het Jan Harmensz Kamp orgel van 300 jaar. In het vijfdaagse festival hebben we een brede groep van de Meppeler bevolking van jong tot oud en voor elk wat wils mogen ‘bedienen’. Een hoogtepunt!

Vanaf 2007 heeft de Stichting Orgelconcerten Meppel, met vooral uw steun en belangstelling, jaarlijks drie orgelconcerten georganiseerd met landelijk gerenommeerde organisten. Soms naast de gebruikelijke orgelconcerten waren er nog andere momenten waarin het orgel een centrale plek had. Denk in dit verband aan de uitvoering van Ein deutsches Requiem van Brahms in 2019 samen met de plaatselijke Cantorij en aan de orgelexcursie langs drie Jan Harmensz Kamp orgels in Noord Nederland. Ook niet onvermeld mag blijven dat het orgel centraal stond in 2016 bij de CD-opname door Mannes Hofsink naar aanleiding van het het groot onderhoud van het orgel door de firma Reil.

En nu?

Na het bovengenoemde Festival Mariakerk Meppel speelt, oktober 2022, ging de deur van de Grote Kerk letterlijk op slot. De Protestantse Gemeente Meppel heeft de keus gemaakt om alle kerkelijke activiteiten te laten plaatsvinden in de Samenstroom, voorheen de Oude Kerk.

De Grote of Mariakerk inclusief het orgel is afgestoten en is beschikbaar voor een nieuwe eigenaar.
Een commissie Grote of Maria Kerk heeft laten onderzoeken in samenwerking met de Vrienden van de Grote of Mariakerk, welke mogelijkheden er zouden zijn voor passende en rendabele activiteiten.
Helaas heeft dit tot nu toe geen resultaat opgeleverd.

De Stichting Orgelconcerten Meppel heeft meegedacht en meegepraat omtrent de toekomst van het kerkgebouw en dus ook van het orgel. Omdat er op dit moment geen duidelijk toekomst is voor de bestemming van de Grote of Mariakerk, kan het bestuur van de Stichting Orgelconcerten Meppel niet terecht op het orgel. Wij willen graag het niveau van de orgelconcerten op een kwalitatief hoogwaardig instrument handhaven. We hebben daarom besloten dat we dit kalenderjaar GEEN orgelconcerten organiseren.
Ook onze deelname aan de Open Monumentendag en de organisatie van de marktconcerten op de Donderdag Meppeldag komen te vervallen.

Van harte hopen wij dat er een passende bestemming zal komen voor de Grote of Mariakerk en het prachtige orgel. Het zal toch niet waar zijn dat ons Festival Mariakerk Meppel speelt het slotstuk was van deze monumentale kerk en het historische orgel?

Het bestuur van de Stichting Orgelconcerten Meppel

Jan Dijkstra